Családi túrák

Balatonfüred – Tótvázsony és vissza
2011.05.16.

A Konferencia Központtól indultunk, mert egy szakmai rendezvény szombat délelőtti programját kötöttük össze egy kis tekeréssel. Így már érdemes volt elautózni Balatonfüredre. Úgy alakult, hogy koros autóval mentünk, az autópályán nem akartunk a tetőn vinni két biciklit. Ezért a kerékpárokról az első kerekeket leszereltük, így fértek el az ülések lehajtásával nyert helyre. Hogy ne zörögjenek, egy régi paplant tettünk közéjük. Nem bántuk, hogy csak távolabb találtunk helyet az autónak.

A rendezvényen én nem voltam érintett, ezért az előadások alatt összeraktam a két kerékpárt, és térképen kigondoltam az utat. Aztán a hivatalos program befejeztével a mosdóban átöltöztünk, és onnantól kerékpárosok voltunk.

Aszófő felé indultunk, a felső összekötő úton. Rövid emelkedők és lejtők váltakoztak, kellemes volt.
Egy rövid szakaszon a Balatont és Tihanyt, a félszigetet is láttuk. Persze később is többször láttuk a tavat.
Aszófőt éppen érintve, jobbra Pécsely felé mentünk tovább. Itt már több volt az emelkedő, de a táj nagyon szép. Újra megállapítottuk, hogy jó utat választottunk. Erőnlétünket még fejleszteni kell, az emelkedők helyenként kifogtak rajtunk, többször pihentünk, vagy pihenésképpen toltuk a bicikliket. (Volt teher is, szokásunk szerint alaposan készültünk, étellel, itallal, szerszámokkal.)
Pécselyen hirtelen elhatározással a táblával jelzett Zádorvár felé tettünk egy kitérőt. A helybéli gyerekek szerint biciklivel járható az út. Nemrég alakíthattak ki egy régi földútból, friss vágásokat láttunk az út menti fákon, cserjéken. Az út többnyire árnyékos, ez jól jött a déli melegben.
Végül nem mentünk fel a várig, csak kb. 500 méterre közelítettük meg (légvonalban, a GPS szerint). Egy nyiladékon át éppen ráláttunk a kis körbástyára. Visszamentünk a földúton, és folytattuk az utat Tótvázsony felé. Még hosszabb emelkedők jöttek. Aztán jött a várt elágazás, végül maga Tótvázsony, „Európai falu”, ahol egy szépen kialakított parkban pihentünk, ettünk.

A falu fő útkereszteződésében jobbra, Balatonszőlős felé fordultunk. Még mindig nem volt vége az emelkedőnek, pedig már visszafelé haladtunk. Végre elértük az út tetőpontját, onnan vagy 6 km lejtőn mehettünk Balatonszőlősig, nagyon jó minőségű úton, autóforgalom alig volt. Így aztán hamar leértünk a faluba. Ott is van egy kis park, ahol szintén pihentünk egy kicsit. Innen már csak kb. 3 km volt Balatonfüred széléig. Ott megnéztük a Papsoki templomromot, útba esett. Érdekessége, hogy egy római villa alapjaira épült. Aztán már csak a konferencia központhoz vezető legjobb utat kellett megtalálni.

Jó délutáni túra volt, még utána, itthon is többször elővettem a térképet. Rácsodálkoztam arra, hogy Tótvázsonyhoz nagyon közel van Veszprémfajsz, ahol már jártunk korábban, továbbá a másik irányban Zánkától sem voltunk nagyon messze. Így a korábbi Almádi – Veszprém, és a tavalyi Zánka – Szentbékkálla (kőtenger) - Ábrahámhegy – Révfülöp túrával (amiről nem írtunk beszámolót, ezért itt említem meg) együtt már Almáditól Révfülöpig terjedően vannak emlékeink a Balaton-felvidékről.