Családi túrák

Kerékpárral a Mátrában
2018.11.02-04.

A hosszú hétvége előtt néhány nappal, az utolsó héten foglaltunk szállást a bevált helyen, Parádfürdőn. A döntést megkönnyítette, hogy szokatlanul jó időre lehetett számítani, és így a bicikliket is magunkkal vittük. Nem gondoltuk, de végül három egymást követő napon csak tekertünk, a bakancsokat elő sem vettük.

1. Galyatető környékén, kb. 30 km.
A túra ötletét az interneten könnyen megtalálható Mátra csendes kör leírása adta. De mert nem akartunk a 24-es úton kerékpározni, máshonnan indultunk és kicsit másképp mentünk.
A szállást csak délután lehet elfoglalni, ezért az autóval útközben terveztünk egy megállást, ahonnan túrát indíthatunk. Mátraháza után, Parád felé, a Galyatetőre vezető út elágazását elhagyva van egy parkoló, ott álltunk meg az autóval, ott vettük le a bicikliket. Kicsit vissza kellett menni az elágazásig, aztán fel Galyatető felé. Csábított balra az erdei aszfaltozott út. A térképek szerint átvezet a Görgőbikki útra, amit a leírt túraterv javasol. Csakhogy a vízműnél a tiltó táblák, kapuk miatt arra nem lehet átmenni. Így maradt az, hogy az országúton mentünk felfelé. Persze inkább toltuk, mint tekertük. A Mátraalmás felé vezető út elágazásánál egy kanyarban van egy pihenő, kilátással. Ott ettünk, aztán mentünk tovább Galyatető irányába. A bekötőúton nem mentünk el Galyatetőre, nem olyan régen voltunk ott. Maradva az úton, legurultunk a Bögös rétig, Mátraszentistván és Mátraszentlászló közelében. Ott balra az erdei aszfaltúton mentünk vissza Galyatető alá. Azután az országúton gurultunk lefelé. Az út széle nagyon rossz volt, délután már a forgalom is nagyobb. Egy helyen, miután lassítottam, hadd menjen el egy autó, a padka miatt feldőltem a biciklivel. Mentem tovább. (Az autóból azért figyelték, mi történt, Editnek is szóltak. Köszönet érte.) A víztározó felett kicsit megálltunk pihenni, fényképezni, szerencsére egy telefonhívás is épp ott ért utol. Azután már csak lefelé kellett menni az elágazásig, majd az autóig. Négy órára értünk a szállásra.

2. Parádfürdő – Pisztrángos – Ilona völgy – Recsk - Parádfürdő. 33 km
A Nagy kerékpáros túrakönyv IV. kötetéből a Mátra 3. túra útvonalát jártuk végig, csak szálláshelyünk miatt máshonnan indulva, és ebből adódóan más körüljárással. A szállótól az Ilona völgy felé indultunk el. Az első elágazásnál el kellett dönteni, felmegyünk-e a Kékes felé vezető úton a Pisztrángos tóig. Úgy döntöttünk, megcsináljuk. Ha továbbmentünk volna, maradt volna Recsk felé egy kis kör, vagy az út elejét kétszer kellett volna megtenni, meg még egyszer vissza is.
Mentünk jobbra, aztán balra felfelé. Az út ismerős volt, mert gyalog már jártunk erre. Télen, amikor a hó miatt inkább a szélesebb, kevésbé meredek utakat választottuk. Jöttek az ismerős helyek, az erdő után a nyílt rész a táblával, hogy kamerával megfigyelt terület. Most tényleg látszott a Tátra. Aztán az erdős részen jött az elágazás, majd a Somkúti erdészház, ahol kívül nincs pad, ezért az út szélén ültünk le. Még egy kis emelkedő után a Pisztrángoshoz értünk. Ez egy pihenőhely, csak légvonalban közel a Kékeshez. Ott pihentünk, ettünk. Meglepetésre még mindig felfelé kellett menni, de végül csak jött a lejtő is. Kora délután értünk vissza az Ilona-völgyhöz vezető útra. Még volt idő, elindultunk a túra másik ágára. Az Ilona-völgyben nagyon sokan voltak, valami pontgyűjtő játék is lehetett, az úton a sok ember miatt kellett leszállni a kerékpárról a parkoló után. Lassan, de eljutottunk a balra eső elágazáshoz. Onnan is felfelé megy az út, ráadásul nagyon rossz minőségű. De azért haladtunk. Elértünk egy forráshoz. Várbükkhöz közeledve az eső is elkezdett esni. Az erdei úton végül elértük a Domoszlói kapu és Recsk közötti utat, ami már sokkal jobb minőségű. Várbükktől nagyrészt lefelé gurultunk Recskig. Közben az eső is elállt. Recsktől még kb. 7 km volt a szállásig, ebben volt enyhe emelkedő is. Az országúton mentünk, csak kis részen volt kerékpárút. Szürkületre éppen visszaértünk.

3. Sirok – Bükkszék – Sirok, 24 km.
Ennek a túrának az ötletét a Nagy kerékpáros túrakönyvből a Mátra 4. útvonal adta. Ezen is változtattunk. Kevesebbet, és kevesebb földutat akartunk menni az utolsó napon. Sirokon hagytuk az autót, onnan Terpes felé indultunk, de a település előtt jobbra fordultunk Bükkszék felé. Az egész út igazi öröm-biciklizés volt, enyhe lejtőkkel, emelkedőkkel, jó minőségű, kis forgalmú utakkal. Bükkszékre beérve egy kicsit megálltunk, aztán továbbmentünk az elágazás felé, ahol balra Pétervására felé fordultunk. Szép a kilátás vissza a Mátrára, aztán egy erdős rész jön. A térképek parkolót, parkerdőt jeleznek az út mellett. Ez lett volna a „cél”, de mi nem láttuk. Pétervásáráig nem mentünk el, hanem balra fordultunk Terpes felé. Erről az útról is letértünk egy földútra, amit egyes térképek kerékpárútnak jelölnek. Többnyire jól járható földúton mentünk vissza Bükkszékre. Meg akartuk nézni a templomot, végül csak a temető kerítésén kívülről láttuk. A román eredet alig látszik, át van építve. Utána elmentünk a nagy parkolóhoz, megnéztük a fürdőt is kívülről. (Azóta egy meleg napon fürödtünk is ott, fel van újítva.) Azután már csak vissza kellett menni Sirokra az autóhoz.
Ettünk, felraktuk a bicikliket és indultunk hazafelé. De még volt idő, megálltunk a Görgő- bikki pihenőnél, ahol a Csendes Mátra kör indulna. Itt már csak sétáltunk, kicsit a Görgői út elején, aztán a másik irányban a Kecske-bércig, ahonnan szépen látszik a szanatórium. Visszafelé megkerültük a szállodát, amelynek az udvarán átvezet a turistaút, onnan is szép a kilátás.
Nagyon sajnáltuk, hogy a hirtelen elhatározás miatt ezeket nem tudtuk meghirdetni, reméljük, együtt is visszatérhetünk.

Gyulafi József: Nagy kerékpáros Túrakönyv IV.