Családi túrák

Keszthely környéki kerékpártúrák (2011. augusztus)

Este: a Seventeen Big Band játszott Keszthelyen. Nevük onnan ered, hogy a XVII. kerületi zeneiskolában tanulnak.

1. Keszthely - Fenékpuszta - Kányavári-sziget - Zalavár - Zalaapáti - Alsópáhok - Hévíz - Keszthely (kb. 70 km)

Keszthelyről a Balaton körüli kerékpárúton mentünk Fenékpusztáig. Ezen a szakaszon egész változatos, és többnyire jó minőségű az út. Fenékpusztánál benéztünk a 400 éves kocsmába, majd a Valcum romok felé mentünk tovább. Csak a tárolóépület romjait láttuk, a templomot rossz helyen kerestük, a major mögött, nem ott van. A másik irányban elmentünk még a fal és egy kerek torony maradványához. A jelzett kerékpárúton, a majortól balra mentünk tovább a Kis-Balaton kutatóház irányába. Ott vége a kerékpárútnak, ezért a 76-os úton kellett menni, nincs más lehetőség. Sármelléknél balra fordultunk, elmentünk a repülőtér mellett, amiből kívülről csak a régi laktanyaépületek látszanak.
Fenyvespusztánál mentünk be a Kányavári-sziget felé. A szigetnél parkoló, gyümölcsárusok, WC is van. A hídon át besétáltunk a szigetre.
Vissza Balatonhidvégig ugyanazon az úton mentünk, ott balra letértünk, hogy a Zala melletti kerékpárúton menjünk Zalavárig. Nagyon jó útvonal, közben van egy madárles. A kerékpárút végén, Zalavár mellett, sok kis meglepetés látnivaló van. Ott is van egy Kis-Balaton ház, Cirill-Metód emlékoszlop. De van még templomrom, a Szent Adorján bazilika maradványai, ásatások, és egy viszonylag új, Makovecz Imre tervezte emlékhely, a környék történetét mutatja be.
Volt még időnk, nem a legrövidebb utat választottuk visszafelé, hanem a hídon át, Zalaapátin keresztül mentünk. Zalaapáti mindkét jelzett műemlékét megkerestük. A bencés templom, kolostor közel van az útelágazáshoz, a Szentkirályi kastély távolabb. A kastély csak bejelentésre látogatható, oda-vissza 5 km kitérő, kihagyhattuk volna.
Zalaapátiból már Keszthely felé mentünk vissza, de ahogy közeledtünk, egyre több helyen a Keszthely felirat át volt húzva a táblákon. Alsópáhok viszont mindenütt jelezve volt. Nem értettük, mentünk tovább. Közben erős szél támadt.
Nemesboldogasszonyfánál már egyértelmű volt, hogy a Keszthely felé vezető út le van zárva. Bár nem terveztük erre a napra, Alsópáhok felé mentünk tovább, hogy aztán Hévízen keresztül jussunk vissza Keszthelyre. Hévízre nagy emelkedő vezet fel ebből az irányból, és elég forgalmas az út, közben oldalról fújt a szél, néha 40 cm-t taszítva befelé. A biztonság kedvéért inkább toltuk a kerékpárt. Hévíztől a kék túra útvonalán kiépített egyenes kerékpárúton mentünk vissza, 2,5 km az egész, az elején szép selyemfenyő fasorral. A vége, a keszthelyi bevezetés már nem olyan jó, vége a kerékpárútnak, marad a 71-es út, aztán a Pál utcán a város felé, a kastély mellett, és a Szalasztó utcán - erősen lejt - vissza a szállásra.

2. Keszthely - Gyenesdiás - Vonyarcvashegy - Balatongyörök - Szigliget - Badacsonytördemic - Nemesgulács - Kisapáti - Tapolca - Lesencetomaj - Vállus - Büdös-kút - Balatongyörök - Keszthely (60 km)

A Balaton körüli kerékpárúton a másik irányban indultunk el. Jöttek sorban a települések. Balatöngyörökön álltunk meg először nézelődni, azután Szigligeten. Szigliget előtt megtapasztaltuk a még mindig frissnek látszó aszfalton a gyanúsan periodikus felgyűrődéseket, amiről mások is írtak már. Szigligeten az adódó két lehetőség közül a lenti utat választottuk, megkerülve a félszigetet. Lehet, hogy érdekesebb lett volna a dombosabb, fenti út.
Az érdekes alakú Avasi templomromnál álltunk meg fényképezni. Szigliget után nagyon szép volt az út. Badacsony, Gulács, jöttek egymás után. Aztán nemsokára már Tapolca látszott, az Y-házak messziről. Tapolcán a főtéren sétáltunk kicsit, megnéztük a Királylány szobrot, aztán a Malomtónál ettünk. Nagyon sokan voltak ott, de ebben benne lehetett az ebédszünet, mert mire eljöttünk, már kevesebben lettek. A pihenő után kijöttünk Tapolcáról, hogy a hegyen át menjünk vissza a Balatonhoz. Lesencetomaj felé hosszan emelkedett az út, sokat toltuk a bicikliket. Vállus volt a következő település, két dolog miatt is emlékezetes. A buszforduló környéke szépen kialakítva, a tavalyi tábor helyszínére, Fony-ra emlékeztetett, csak jóval kisebb méretben. A buszmegállóban négy fiatal pihent, beszélgettünk velük, a kéktúra első szakaszát tették meg, éppen ott tartottak. Elmondták, hogy Büdös-kút felé biciklivel is járható az út, és hogy Rezi várához érdemes felmenni. Vállustól erdészeti, kavicsos, helyenként gödrös aszfaltos, de járható út vezet a Büdös-kút-i pihenőhöz, aztán tovább le Györökre. A pihenő szépen kialakított kirándulóhely, táblákkal, padokkal. A kút maga már nincs is rajta minden térképen, ezért nem is kerestük meg. Aztán Györökig tényleg csak lejtett az út, de itt is gödrös, óvatosan lehetett csak menni rajta. Györök előtt egy mezőnél letérve fel lehet menni a Bél Mátyás kilátóba. Felmentünk és valóban szépen látszik egyszerre is Badacsony és a túlpart, meg a Keszthelyi-öböl. De a kilátó jóval messzebb van, mint a térkép alapján gondoltuk, turistaúton kellett feltolni a biciklit, lent hagyni nem akartuk. Szép, de inkább gyalogos célpont, vagy nagyobb csoportnak való, ha valaki közben vigyáz a biciklikre. Elég fárasztó kitérő volt. Györöktől megint a Balaton körüli kerékpárúton mentünk vissza. Jött megint a szél, így a rövidebb túra ellenére elfáradtunk a végére.

3. Keszthely - Fenékpuszta - Balatonberény - Balatonszentgyörgy - Csillagvár - Vörs - Balatonszentgyörgy - Keszthely (40 km)

Rövidebb, pihenős túra, sok értékkel, és egy meglepetéssel. Balatonberényig a tó kerülő kerékpárúton mentünk. Berénynél kicsit néztük a Balatont a viharos szélben, aztán a vasúti átjárónál eltávolodtunk a tótól. A településen van egy Múltház nevű kis tájház. Csak délután van nyitva, ezért ez kimaradt. Az ablakon keresztül fényképezve láttunk valamit belőle. Balatonszentgyörgyön is van tájház, azt Talpasháznak hívják, a fekvő gerenda alapok miatt. Nincs állandó nyitva tartás, el kell menni a kulcsért néhány házzal odébb. Inkább tovább mentünk, várt még sok látnivaló. A következő nevezetesség a Csillagvár, táblákkal jól jelezve, autóval is megközelíthető. Nem igazi vár, egy szokatlan alakú vadászkastély, a régi várak mintájára berendezve. Családi kirándulóhely, minden korosztálynak, és van is sok látogató. Játszótér, állatok, állatsimogatással, kovácsműhely. Meleg étel is van, akár több órát is el lehet tölteni, ha nincs strandidő.
A következő dolog, amit meg akartunk nézni, Vörsön a Tűzoltómúzeum. Két épületből áll, a hátsó a nagyobb, amit már a múzeum céljára terveztek és építettek, a máshonnan elbontott tűzoltó laktanya kapuit beépítve. A második legnagyobb ilyen múzeum az országban, régi tűzoltó szerekkel, a kézi pumpástól a motoros eszközökig, meg az első tűzoltó létrák is itt vannak. Ez is jó családi program, pl. lehet sisakban fényképezkedni, és néhány eszközhöz hozzá is lehet nyúlni.
Vörsön is van Tájház, ezt is megnézzük kívülről, de igazából a meglepetésre voltunk kíváncsiak, amit a térkép alig jelölt, csak a helyi táblák: itt van a Kis-Balaton széle nem messze, és egy kilátó is van ott. Így hát oda mentünk. A vasúti átjárónál még segítettünk is két külföldi bringásnak. Az ő térképük vázlatosabb volt, a miénk pontosabb, így nagyobb bizalommal indultak el a Kis-Balaton egy másik része felé.
Visszafelé kis kitérővel bementünk Balatonszentgyörgy központjába, az ottani étteremben ebédeltünk. Aztán a Balatonszentgyörgyöt a tó körüli kerékpárúttal összekötő, szintén kiépített kerékpárúton indultunk visszafelé, majd az ismert úton vissza.

4. Keszthely - Zalaszántó - Bazsi - Sümegprága - Sümeg - Sümegcsehi - Döbröce - Nagygörbő - Kisgörbő -Vindornyaszőlős - Vindornyafok - Karmacs - Keszthely (50 km)

Ezen a napos Sümeg volt a kitűzött cél. Zalaszántóhoz közeledve az útról alulról látszott a Rezi-vár. Zalaszántón előbb a Kotsy-malmot kerestük meg. Éppen vezetés volt, nem lehetett tudni, mikor lesz a következő, meddig tart, ezért csak kívülről néztük meg az épületet. (A malom belül van.) Viszont mellette van egy Mézeskalács múzeum, az folyamatosan nyitva van, oda benéztünk. Belépődíj nincs, helyette választottunk a megvehető darabok közül. Egy díszítéssel négy részre osztott kerek süteményt választottam. A negyedekben egy-egy fésű szerű ábra van. A boltban mindenkinek elmondják, hogy mit jelképez, amit vásárolt. A négy rész jelentheti a négy évszakot, vagy az emberélet négy szakaszát, az alakzatok meg gereblyét jelképeznek, amivel a kertet rendezi az ember, együtt tehát azt jelenti az ábra, hogy legyen minden rendben, minden évszakban, minden szakaszban.
Bazsi a következő település, ahol egy árnyas pihenőnél álltunk meg. A falu híres szülöttje Simon István költő. Idéztem Benjámin László paródiájából: "Po-Csü-Ji mondja: mindenütt jó, de legjobb Bazsiban" (A présházban Laci öcsémmel) Kis kerülővel, szebb úton, Sümegprágán keresztül mentünk Sümegig. Sümegen a főutcán nehéz volt közlekedni, felújítás alatt volt. Megnéztük a templomot (a várban többször voltunk már), és visszafelé megkerestük a geológiai bemutatóhelyet is. Hosszabb, de nyugodtabb utat választottunk vissza, Sümegcsehi felé. Kisgörbőn csak a térkép jelezte a Csébi-kúriát, de azért lefényképeztünk két öreg házat a falu szélén.
Karmacsnál váratlanul egy térképen nem jelzett kerékpárút táblát láttunk Hévíz felé. Egy fiú, látva tanácstalanságunkat, azt mondta, mély homokos a talaj, nehéz rajta menni. Ezért aznap nem próbáltuk ki. Keszthelyhez közeledve egyre több autó volt az úton (A Sümegre kirándulók jöttek vissza). Az egész úton nagyon szép volt a táj, volt, hogy csak azért nem mentünk gyorsabban, hogy tovább nézelődhessünk.

5. Keszthely - Cserszegtomaj - Rezi - Rezi-vár - Karmacs - Hévíz - Keszthely

Emelkedő úton jutottunk el egymás után a két településre. Szerettünk volna valahogy a várhoz is elmenni, de nem tudtuk, milyen lehetőségek vannak. Azon gondolkodtunk, keresünk valami helyet Reziben, ahol megőrzik a bicikliket, és gyalog megyünk fel. Ehelyett már Rezi elejénél egy "Vár - kerékpáros túraút 5,8 km" tábla fogadott. Ha csak a fele járható kerékpárral, már akkor is érdemes biciklivel menni. Az út földút, de autóval és trekking kerékpárral is járható. Persze toltuk, is, ahol jobbnak láttuk. Ezen a napon is szép, de strandolásra nem annyira jó idő volt, viszonylag sok autó jött-ment a várhoz vezető úton. A vár előtti platón padok, tájékoztató táblák, a magaslat szélén maga a vár, ami lassú de folyamatos felújítás alatt áll, különösen mióta egyik része leomlott. Ellátni egész Sümegig. Ez a kitérő megérte a fáradságot. Rezitől hosszú lejtőn gurulhattunk a Sümegre vezető útig. A következő elágazásnál Karmacs felé mentünk. Volt időnk még, belefért, hogy kipróbáljuk a Karmacs - Hévíz összekötést. 3 km az egész, ebből 2 km aszfaltos, és csak a maradák 1 km földút, megérte erre jönni. Kicsit "feljebb" visz be Hévízre, látszik egy-két új épület a városból. Elég nagy a forgalom Hévízen, az első adandó alkalommal a Tófürdő felé mentünk, és azt megkerülve értük el ismét a Hévízt Keszthellyel összekötő kerékpárutat. (40 km)

6. Keszthely - Gyenesdiás - Festetics-kilátó

Ez már inkább csak kerékpáros séta volt. Gyenesdiásról a Nagymező nevű kirándulóhelyre mentünk biciklivel. A kilátó onnan kb. tíz perc séta, és nem volt nagy kockázat a bicikliket a Nagymezőnél lekötve otthagyni. Érdemes volt ezt is megnézni.

A környéken nagyon sokszor együtt haladtunk az országos kék túra jelzéssel, vagy kereszteztük azt. Felkészüléshez, tájékozódáshoz hasznos a kék-túra leírás is.